Po revoluci byla v České republice vodovodní infrastruktura velmi zastaralá, bylo jasné, že je nutné ji modernizovat. Následně do českého prostředí vstoupily zahraniční vodárenské společnosti. V mnoha ohledech to bylo podobné, jako partnerství koncernu VW s mladoboleslavskou Škodou. A mnozí si ještě pamatují nevoli, kterou to tehdy u některých kritiků „výprodeje českého průmyslu Němcům“ vzbudilo. Jakkoliv dnes považujeme značku Škoda za především českou, bez silného zahraničního partnera bychom asi ještě dnes jezdili v modernizovaném Favoritu a automobilka by si o globálních prodejích mohla nechat zdát.
V současné době na českém vodárenském trhu fungují v zásadě dvě varianty – malé vodárny provozované samostatně menšími obcemi/městy a větší subjekty, většinou svazky měst a obcí, kde se o provoz infrastruktury starají velké vodárenské společnosti. Ekonomická logika je v tomto případě neúprosná. Pokud nebudou provozovatelé pokrývat dostatečně velký počet odběratelů, budou náklady na údržbu a investice do vodárenských sítí vysoké. Obecní rozpočty a peníze vybrané za vodné a stočné jednoduše nebudou finančně stačit. Je to logické. Když obsluhujete větší region, je váš provoz efektivnější - dosáhnete výhodnějších podmínek u dodavatelů, můžete sdílet odborníky a specializované pracoviště.
Ať už se nám to líbí nebo ne, fungování větších vodárenských celků, jejichž ceny jsou státem regulované a jen zřídkakdy rostou více než o inflaci, je pro zákazníky výhodnější jak finančně, tak i z pohledu kvality.
Chceme za každou cenu nízkou cenu vody? Lze to, ale za cenu minimálních investic do infrastruktury... Je to stejné jako s údržbou domu. Pokud se o dům nestaráte průběžně, je jen otázkou času, kdy dům tzv “vybydlíte” a budete muset investovat opravdu hodně. Pokud tedy chceme mít nízkou cenu vody za každou cenu, je jasné, že v budoucnu nás čeká velký problém.
- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
© 1998–2024 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Rozmnožování obsahu pro účely automatizované analýzy textů nebo dat dle ustanovení § 39c autorského zákona je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., IČ: 45313351.